Verborgen gebreken: binnen welke termijn aankaarten?

Na de koop van een bestaande woning kan het zo zijn dat er op een later moment onverwachte verborgen gebreken aan het licht komen. Maar wie is er aansprakelijk voor deze verborgen gebreken? En binnen welke moet u dit aankaarten bij de vorige eigenaar? Wij leggen het u uit in onderstaande artikel.

verborgen gebreken termijn

Verborgen gebreken bij een koopwoning

Bij aankoop van een bestaande woning is het belangrijk om inzicht te hebben in de bouwkundige staat van de woning. Zo voorkomt u het risico op eventuele verborgen gebreken. Vaak is de verrassing groot als kopers van een woning te maken krijgen met gebreken als de aanwezigheid van asbest, lekkages of houtrot. Er komt veel kijken bij het aankaarten van verborgen gebreken bij de vorige eigenaar. Wat is de termijn waarbinnen de gebreken gemeld moeten worden? En hoe kunt u aanspraak maken op een schadevergoeding? Wij geven antwoord op al deze vragen.

Aansprakelijkheid

Wie een bestaande woning koop of verkoopt doet dat in principe in de staat waarin de woning zich op dat moment bevindt. De prijs is namelijk deels gebaseerd op de onderhoudsstaat van de woning. Toch kan het voorkomen dat u als koper na de overdracht geconfronteerd wordt met gebreken waarvan u niet op de hoogte was. Dit risico kunt u beperken door een bouwkundige keuring uit te laten voeren.

Krijgt u toch te maken met verborgen gebreken? De meeste gebreken komen na de eigendomsoverdracht op rekening van de koper, echter zijn er twee uitzonderingen waarin de verkoper aansprakelijk kan zijn. Namelijk bij ernstige gebreken of gebreken die de verkoper ten onrechte niet heeft gemeld.
Termijn voor het aankaarten van verborgen gebreken
Allereerst is het ontzettend vervelend als u na aankoop van een woning te maken krijgt met gebreken. Wilt u de vorige eigenaar van de woning verantwoordelijk houden voor het zogenaamd verborgen gebrek? Dan is het van belang om nadat u het probleem ontdekt de vorige eigenaar daarover te informeren. Dit kan zowel schriftelijk als telefonisch.

Termijn van 2 maanden

Kiest u ervoor om de vorige eigenaar telefonisch te informeren over het desbetreffende gebrek? Dan is het van belang om dit ook schriftelijk te bevestigen. Het is belangrijk om verborgen gebreken in huis binnen twee maanden na het ontdekken bij de vorige eigenaar aan te kaarten. Na het melden kunt u samen met de vorige eigenaar naar een passende oplossing zoeken. Het herstel van een verborgen gebrek moet overigens ook binnen een redelijke termijn gebeuren. Hierbij geldt ook een periode van maximaal twee maanden.

Meer tijd nodig?

De termijn van twee maanden kan in sommige gevallen onvoldoende zijn. Bijvoorbeeld als ervoor gekozen wordt om het gebrek te laten onderzoeken door een deskundige. Het kan voorkomen dat de deskundige niet binnen twee maanden een rapportage kan afronden. In dat geval is het van belang om in elk geval het gebrek binnen de termijn van twee maanden aan te kaarten bij de vorige eigenaar van de woning. Daarbij kunt u aangeven dat u meer tijd nodig heeft voor een deskundig onderzoek van het gebrek.

Voor het neerleggen van een claim bij de vorige eigenaar mag u de rapportage van de deskundige afwachten. In dit geval bent u verplicht om de claim voor verborgen gebreken binnen een termijn van twee jaar bij de verkopen neer te leggen.

Kortom, u moet binnen twee maanden na het ontdekken van een verborgen gebrek melding maken bij de vorige eigenaar. Als er deskundig onderzoek nodig is om de grootte van het probleem te bepalen, dan geldt er een termijn van maximaal twee jaar. Uiteraard kunt u in deze periode met de vorige eigenaar zoeken naar een passende oplossing voor het verborgen gebrek. Let erop dat u deze afspraken schriftelijk vastgelegd.

Plan nu een bouwkundige keuring

Vul onderstaand contactformulier in en een van onze adviseurs neemt contact met u op voor de procedure en planning.