Deze algemene voorwaarden zijn uitgegeven door Huiskeur BV, gebruiker van Huiskeur.nl.
Artikel 1: Toepasselijkheid
1.1 Huiskeur BV gebruiker van Huiskeur.nl is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te
Amsterdam onder nummer 78035961.
1.2 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen die Huiskeur BV, gebruiker van Huiskeur.nl doet, op alle overeenkomsten die zij sluit en op alle overeenkomsten die hiervan het gevolg kunnen zijn, en op alle overige rechtshandelingen.
1.3 Huiskeur BV, gebruiker van Huiskeur.nl wordt hierna aangeduid als opdrachtnemer. De wederpartij wordt aangeduid als opdrachtgever. Bij strijd tussen de inhoud van de tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gesloten overeenkomst en deze algemene voorwaarden, gelden de bepalingen uit de overeenkomst.
1.4 Deze algemene voorwaarden zijn mede bedongen ten behoeve van derden als genoemd onder 2.6 en 2.7.
Artikel 2: Uitvoering opdracht en medewerking opdrachtgever
2.1 Alle opdrachten worden met terzijdestelling van de artikelen 7:404 BW, 7:407 lid 2 BW en 7:409
BW uitgevoerd ten behoeve van opdrachtgever.
2.2 Opdrachtgever zal opdrachtnemer steeds tijdig alle voor de opdracht nuttige en noodzakelijke informatie verschaffen, welke informatie juist en volledig dient te zijn.
2.3 Opdrachtgever zorgt ervoor dat opdrachtnemer zijn werkzaamheden op de door opdrachtgever aangewezen plaats ongestoord en op het overeengekomen tijdstip kan verrichten.
2.4 Opdrachtnemer zal de door hem te verrichten werkzaamheden naar het beste inzicht en vermogen uitvoeren.
2.5 Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade, onder andere als gevolg van verlies, diefstal, verbranding of beschadiging aan zaken van opdrachtnemer die zich bevinden op de door de opdrachtgever aangewezen plaats waar de werkzaamheden worden verricht.
2.6 Opdrachtgever stemt ermee in dat opdrachtnemer bij de uitvoering van de werkzaamheden derden inschakelt.
2.7 De opdrachtnemer zal bij de inschakeling van niet bij hem werkzame derden de zorg van een goed opdrachtnemer in acht nemen. De opdrachtnemer is echter niet aansprakelijk voor fouten of tekortkomingen van deze derden en is gerechtigd zonder voorafgaand overleg met de opdrachtgever (mede) namens de opdrachtgever een eventuele aansprakelijkheidsbeperking van de zijde van de door hem ingeschakelde derden te aanvaarden.
Artikel 3: Rechten van intellectuele eigendom
3.1 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt opdrachtnemer de auteursrechten op de
door haar gedane aanbiedingen, verstrekte afbeeldingen, tekeningen enz.
3.2 De rechten op de in lid 1 genoemde gegevens blijven eigendom van opdrachtnemer ongeacht of aan opdrachtgever voor de vervaardiging ervan kosten in rekening zijn gebracht.
Artikel 4: Levertijd/uitvoeringsperiode
4.1 De levertijd en/of uitvoeringsperiode worden door de opdrachtnemer bij benadering vastgesteld.
4.2 Bij de vaststelling van de levertijd en/of uitvoeringsperiode gaat opdrachtnemer er vanuit dat hij de opdracht kan uitvoeren onder de omstandigheden die hem op dat moment bekend zijn.
4.3 De levertijd en/of uitvoeringsperiode gaat pas in wanneer opdrachtnemer de opdrachtgever een
opdrachtbevestiging heeft verstuurd.
4.4 Overschrijding van de overeengekomen levertijd en/of uitvoeringsperiode geeft in geen geval
recht op schadevergoeding, tenzij dit schriftelijk is overeengekomen.
Artikel 5: Annuleren en verzetten van keuringen en inspecties
5.1 Bij annulering door de opdrachtgever van de overeenkomst op of na de overeengekomen inspectiedag, is de opdrachtgever Huiskeur BV een annuleringsvergoeding verschuldigd die gelijk is aan de volledige overeengekomen prijs.
5.2 Bij annulering door de opdrachtgever van de overeenkomst op de werkdag vóór de overeengekomen inspectiedag, is de opdrachtgever Huiskeur BV een annuleringsvergoeding van 75% van de overeengekomen prijs verschuldigd.
5.3 Bij annulering door de opdrachtgever van de overeenkomst twee werkdagen vóór de overeengekomen inspectiedag, is de opdrachtgever Huiskeur BV een annuleringsvergoeding van 50% van de overeengekomen prijs verschuldigd.
5.4 Bij annulering door de opdrachtgever van de overeenkomst meer dan twee werkdagen vóór de overeengekomen inspectiedag, is de opdrachtgever Huiskeur BV geen annuleringvergoeding verschuldigd.
5.5 Bij verzetten door de opdrachtgever van de overeengekomen inspectiedag, op die dag of op de werkdag vóór die inspectiedag, is de opdrachtgever Huiskeur BV daarvoor een toeslag verschuldigd van 25% bovenop de volledige overeengekomen prijs.
5.6 Bij verzetten door de opdrachtgever van de overeengekomen inspectiedag, twee werkdagen vóór de inspectiedag, is de opdrachtgever Huiskeur BV daarvoor een toeslag verschuldigd van 10% bovenop de volledige overeengekomen prijs.
5.7 Indien blijkt dat een object, ondanks de tussen partijen gemaakte afspraken, niet toegankelijk is of dat het object niet kan worden gekeurd als gevolg van een niet aan Huiskeur BV toe te rekenen omstandigheid, kan Huiskeur BV niet verantwoordelijk en aansprakelijk worden gesteld voor eventuele ontstane vertraging en/of schade van welke aard dan ook. Indien als gevolg hiervan de inspectie niet kan worden uitgevoerd, dan blijft de opdrachtgever de volledige overeengekomen prijs verschuldigd.
5.8 Indien op de overeengekomen inspectiedatum- en/of het overeengekomen tijdstip van de inspectie namens de opdrachtgever niemand aanwezig is op de overeengekomen locatie en de inspectie daardoor geen doorgang kan vinden, blijft de opdrachtgever, zonder dat hij recht heeft op een inspectie op een nader vast te stellen moment, de volledige overeengekomen prijs verschuldigd, zonder enig recht op korting.
Artikel 6: Levering
6.1 De levering geschiedt op het moment dat het werk door de opdrachtnemer aan de opdrachtgever ter hand wordt gesteld dan wel ter beschikking is gesteld.
Artikel 7: Aansprakelijkheid en vrijwaring
7.1 Opdrachtnemer is jegens opdrachtgever niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook, die het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verbintenissen, tenzij de schade het directe gevolg is van opzet of grove schuld van opdrachtnemer.
7.2 In geen geval is opdrachtnemer aansprakelijk voor indirecte of gevolgschade (waaronder
bedrijfsschade en schade wegens gederfde winst e.d.) door welke oorzaak dan ook ontstaan.
7.3 In het geval opdrachtnemer toch aansprakelijk is, is de door opdrachtnemer te betalen vergoeding van de schade beperkt tot het bedrag dat door opdrachtnemer voor de betreffende overeenkomst (exclusief BTW) in rekening is gebracht.
7.4 Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen aanspraken van derden ter zake van door deze derden geleden of te lijden schade verband houdende met de door opdrachtnemer aan opdrachtgever geleverde diensten en/of schade veroorzaakt door derden als bedoeld in artikelen 2.6 en 2.7.
Artikel 8: Garantie
8.1 Opdrachtnemer staat voor een periode van vier weken na levering in voor de goede uitvoering
van de overeengekomen prestatie.
8.2 Opdrachtgever moet opdrachtnemer de gelegenheid bieden een eventueel gebrek te herstellen
en/of de werkzaamheden opnieuw uit te voeren. 8.3 Opdrachtgever kan alleen een beroep doen op garantie nadat hij aan al zijn verplichtingen ten opzichte van opdrachtnemer heeft voldaan.
Artikel 9: Reclamaties
9.1 Opdrachtgever kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, als hij niet binnen veertien dagen nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken schriftelijk bij opdrachtnemer heeft gereclameerd.
Artikel 10: Betaling
10.1 Betaling wordt gedaan op de plaats van vestiging van opdrachtnemer of op een door opdrachtnemer aangewezen rekening.
10.2 Betaling vindt plaats binnen veertien dagen na factuurdatum.
10.3 Ter zake van betaling is het opdrachtgever jegens opdrachtnemer niet toegestaan zich te beroepen op enigerlei compensatie of schuldverrekening.
10.4 Het staat opdrachtnemer te allen tijde vrij alvorens tot levering over te gaan of met levering voort te gaan, zekerheid tot nakoming van de verplichtingen van opdrachtgever te verlangen.
10.5 Indien opdrachtgever niet voldoet aan enige betalingsverplichting, heeft opdrachtnemer het recht al zijn verplichtingen jegens opdrachtgever op te schorten.
10.6 Iedere betaling door opdrachtgever, ongeacht door welke oorzaak dan ook, aan opdrachtnemer zal in mindering worden gebracht:
- ten eerste op enige verplichting tot schadevergoeding van opdrachtgever jegens opdrachtnemer;
- vervolgens op hetgeen opdrachtgever verschuldigd is aan opdrachtnemer: wegens kosten en rente;
- en uiteindelijk op nog aan opdrachtnemer te betalen facturen.
Artikel 11: Verzuim
11.1 Opdrachtgever is zonder enige ingebrekestelling in verzuim zodra hij enige opeisbare prestatie voortvloeiende uit de overeenkomst jegens opdrachtnemer niet of niet tijdig nakomt. Overschrijding van enige uit de overeenkomst voortvloeiende termijn door opdrachtgever heeft diens onmiddellijke verzuim tot gevolg.
11.2 Onverminderd het recht nakoming te vorderen dan wel de overeenkomst te ontbinden, heeft opdrachtnemer het recht zodra opdrachtgever in verzuim is, schadevergoeding te vorderen vanwege de door hem als gevolg van de tekortkoming geleden schade.
11.3 Wanneer betaling niet heeft plaatsgevonden binnen de overeengekomen betalingstermijn is
opdrachtgever aan opdrachtnemer verschuldigd:
- een vertragingsrente gelijk aan de wettelijke handelsrente, en
- alle buitengerechtelijke kosten met een minimum van € 75,-. 11.4 Als opdrachtnemer in een gerechtelijke procedure in het gelijk wordt gesteld, komen alle kosten die hij in verband met deze procedure heeft gemaakt voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 12: Beëindiging
12.1 Ongeacht verzuim heeft opdrachtnemer het recht de overeenkomst te ontbinden indien redelijke grond bestaat dat opdrachtgever zijn verplichtingen niet zal nakomen, failliet gaat of surseance van betaling aanvraagt. Opdrachtnemer heeft in dat geval recht op vergoeding van alle vermogenschade zoals gederfde winst en gemaakte kosten.
Artikel 13: Privacyregels
13.1 Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens van opdrachtgever en opdrachtnemer betracht daarbij de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Opdrachtnemer houdt zich aan de regels die voortvloeien uit de AVG.
Artikel 14: Energieprestatie advies
14.1 Huiskeur BV registreert energielabels en maatwerkadviezen van woningen en utiliteitsgebouwen, zowel voor de basismethode als de detailmethode via het certificaat van Prosperos BV. De certificaten vindt u hier.
14.2 De gegevens die worden opgenomen in het monitoringsbestand zullen worden geregistreerd bij de landelijke beheerder van het gegevensbestand van geregistreerde energieprestatie-rapporten en maatwerkadviezen.
14.3 Na afronding van de opdracht kan een Certificerende Instelling de woning, het woongebouw of utiliteitsgebouw nog een keer willen bezoeken voor controle op de kwaliteit van het geregistreerde energieprestatie-rapport. De opdrachtgever zal op verzoek van de Certificerende Instelling toegang tot zijn woning of gebouw verlenen. Als er geen toegang wordt verleend riskeert de opdrachtgever dat het energieprestatie-rapport of maatwerkadvies verwijderd wordt uit het landelijk gegevensbestand.
14.4 Opdrachtgever heeft het recht het gehele projectdossier op te vragen.
14.5 Door ondertekening van de offerte verklaart de opdrachtgever zich hiermee akkoord.
14.6 Huiskeur stelt de opdrachtgever er schriftelijk van op de hoogte wanneer een certificatie-instelling een of meerdere energieprestatie-rapporten of maatwerkadviezen intrekt.
Artikel 15: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
15.1 Het Nederlandse recht is van toepassing.
15.2 Alleen de Nederlandse burgerlijke rechter die bevoegd is in de vestigingsplaats van opdrachtnemer neemt kennis van geschillen, tenzij dit in strijd is met het dwingend recht. Opdrachtnemer mag van deze bevoegdheidsregel afwijken en de wettelijke bevoegdheidsregels hanteren.
14.3 Partijen kunnen een andere vorm van geschillenbeslechting zoals mediation overeenkomen.